İşletmelerin Özellikleri
İşletmelerin amaçları, bir işletmenin ulaşmak istediklerini ifade eder.Amaçlar; ne, neden. ne zaman, nasıl,hangi kapsamda, nerede yapılacak sorularına verilecek yanıtları şekillendirir. İşletmelerin başarılı olmasında ve sağlıklı kararlar alınmasında temel koşul, ne yapılacağının bilinmesidir. İşletmelerin genel amaçları, kâr elde etmek, topluma hizmet etmek, işletmenin varlığını sürekli kılmaktadır. İşletmelerin özel amaçları, sosyal sorumluluk, çevrecilik,kaliteli ve nitelikli bir çalışma ortamı, çalışanlara daha iyi ücret, çevre koşullarına uyum,uluslar arası ilişkiler vb.olarak sıralanabilir. İşletmelerin işlevlerini genel veya özel amaçları şekillendirir.
Bu işlevler işletmenin belirli bölümlerinde gerçekleştirilir. Yönetim, üretim, pazarlama, finansman, personel, muhasebe, ar-ge, halkla ilişkiler, ulaştırma, depolama bunlardan başlıcalarıdır. Günümüzdeki gelişmeler, işletmecilik işlevleri ve uygulamalarında yenilikleri zorunlu kılmıştır. Klasik işlevlerin yanı sıra, çağdaş, global ve rekabetçi anlayışın gerektirdiği işlevler de büyük önem kazanmıştır. İnsan kaynakları, planlama, reklam ve promosyon, eğitim, kalite kontrol, uluslararası ilişkiler çağdaş işletmelerde sürdürülen işlevlerden bazılarıdır. İşletmelerde, yukarıda sözü edilen işlevlerden hangilerinin uygulanacağı ya da hangileri için ayrı bölümler açılacağı; üst yönetimin yaklaşımı, üretim konusu, sektör özellikleri, işletmenin içinde bulunduğu özel koşullar, büyüklük gibi unsurların etkisi altında kararlaştırılır. İşletmelerin çevresini oluşturan çıkar grupları ile ilişkisi, onların beklentilerini karşılama ve faaliyetleri yoluyla onları etkileme biçiminde ortaya çıkar. Her işletme, çevresindeki kişi veya kurumlara karşı sorumludur. Bu sorumluluğun gereği olarak bu kişi veya kurumların çeşitli beklentileri ve gereksinmelerini karşılamak zorundadır.İşletmelerin çevre ilişkileri ve sorumlulukları iç ve dış çevre olarak ayrılmıştır. İç çevre unsurları, işletmeyi doğrudan etkileyen ve karşılığında işletme faaliyetlerinden doğrudan etkilenen unsurlardır. İşletmelerin iç çevresinde yer alan temel unsurlar; sermaye sahipleri, yöneticiler ve yönetilenler yani çalışanlar ve onlardan kaynaklanan yönetim biçimi ya da örgüt kültürüdür. İşletmelerin dış çevresinde; devlet ve yasalar, tüketiciler, toplum yapısı ve kültürü, rakipler, tedarikçi işletmeler, diğer işletmeler ve tüm bu unsurların bir arada oluşturduğu piyasa koşulları yer alır.
İşletmeler birbirinden farklı yapı ve özelliklere sahiptir. İşletmelerin gruplandırılmasında geçerli olan ölçütler; mal ve hizmet türü, üretim araçlarının mülkiyeti, hukuki yapıları, ulusal kökeni, işletmeler arası anlaşmalar ve diğerleridir.
TEST
1. Beyaz eşya üreten bir işletmenin, tüketicilerin gereksinmelerini saptamaya yönelik bir araştırma yaptırması, işletmenin genel amaçlarından hangisiyle doğrudan ilişkilidir?
a. Daha fazla kâr elde etmek
b. Topluma hizmet etmek
c. İşletmenin varlığını sürekli kılmak
d. İşletmenin büyümesini sağlamak
e. İstihdam alanları yaratmak
Cevap-B
2. Özel işletmeler, diğer amaçlarını gerçekleştirebilmek için öncelikle aşağıdaki amaçlardan hangisini gerçekleştirmelidirler?
a. Topluma hizmet etmek
b. Varlığını sürekli kılmak
c. Pazar payını arttırmak
d. Güçlü örgüt kültürü yaratmak
e. Kâr elde etmek
Cevap-B
3. Aşağıdakilerden hangisi bazı işletmelerin hızlı büyümesinde etkili olan temel faktörlerden biri değildir?
a. Sektörel dengeler
b. Çevre koşullarından yararlanma
c. Değişimi benimseme
d. Risk almaktan kaçınma
e. İleriyi görebilme
Cevap-B
4. Bir reklam şirketinde temel işlev aşağıdakilerden hangisidir?
a. Müşteri ilişkilerinin geliştirilmesi
b. Şirketin tanıtımı için etkinlikler düzenlenmesi
c. Reklam metni için fikir üretimi
d. Medyada yer ve zaman satın alınması
e. Reklam bütçesinin oluşturulması
Cevap-B
5. Televizyon kuruluşlarının reyting ölçümleri yaptırması aşağıdaki işletme işlevlerinden hangisinin amacına hizmet eder?
a. Üretim
b. Yönetim
c. Finansman
d. Halkla İlişkiler
e. Pazarlama
Cevap-B
6. Otomobil üreten bir işletmeye oto camı üretip satan bir işletme, karşılıklı etkileşimde bulunulan çevre unsurlarından hangisine örnektir?
a. Tedarikçiler
b. Rakipler
c. Teknik hizmet sağlayanlar
d. Dağıtıcılar
e. Toptancılar
Cevap-B
7. Aşağıdaki yaklaşımlardan hangisi işletmeye rekabet üstünlüğü sağlar?
a. Çalışanlara yüksek ücret ödeme
b. Tüketici tercihine yönelik üretim
c. Finans kuruluşlarıyla sıkı iletişim
d. Kâr marjlarını daha yüksek tutmak
e. Yüksek kapasitede üretim yapmak
Cevap-B
8. Aşağıdaki işletmelerden hangisi hem endüstri, hem de tüketim malı özelliği taşıyan bir ürün üretmektedir?
a. Süt fabrikası
b. Salça fabrikası
c. Kalem fabrikası
d. Kibrit fabrikası
e. Çimento fabrikası
Cevap-B
9. Üretim araçlarının mülkiyeti başka ülke girişimcilerine ait olan işletme ne tür bir işletmedir?
a. Özel Girişim
b. Kamu İşletmesi
c. Ticari İşletme
d. Yabancı sermayeli İşletme
e. Endüstri İşletmesi
Cevap-B
10. Aşağıdakilerden hangisi sermaye şirketi değildir?
a. Kollektif şirket
b. Kooperatif şirketi
c. Limited şirket
d. Anonim şirket
e. Sermayesi paylara bölünmüş komandit şirket
CEVAP-B