Gönderen Konu: İşletme 3. Sınıf Yönetim Bilgi Sistemi 1-3 Üniteler Özeti  (Okunma sayısı 3204 defa)

Çevrimdışı sensual

  • Okuyucu
  • *
  • İleti: 4
  • Teşekkür: 0
ÜNİTE 1
BİLGİ ÇAĞININ UNSURLARI

* Bilgi (İnformation)
* Bilgi Çalışanı (Knowledge Worker)
* Bilgi Teknolojisi (Information Technology)

Bilgi: Gerçeğin yapı ve işleyişinin tanımıdır. İletişim sürecinin girdisi.
Veri: Bilgi üretim sürecinin girdisi.
Enformasyon: Karar alma sürecinin girdisi.

Bilgi Sistemi: Yönetimin karar almasını ve denetimi desteklemek için, iç ve dış çevreden verileri toplayan, işleyen, depolayan ve ileten etkileşimli öğeler bütünü olarak tanımlanabilir. 4 bileşeni vardır.

1- Girdi: Sisteme iç ve dış çevreden toplanan verileri tanımlar.
2- Süreçleme: Ham verileri anlamlı hale dönüştürme işidir.
3- Çıktı: Süreçleme sonucunda biçimlenen verinin, kullanıcılar için anlamlı hale gelmiş biçimidir.
4- Geri Besleme: Sistemin girdi aşamasının değerlendirilmesine ve düzenlenmesini olanak sağlamak için çıktıyı inceleme ve gerekli birimlere geri yansıtma işlevidir.

İşletme Zekâsı: Müşterilere, rakiplere, rekabet ortamına ve işletmenin kendi içsel işlevlerine ilişkin bilgilerinin çok daha hızlı ve etkili stratejik kararlar verebilmek amacıyla bütünleştirilmiş biçimidir.

Bilginin Boyutları
1- Zaman Boyutu: 2 açıdan önemlidir. 1. si bilgiye gereksinim duyulduğu anda, 2. si arzulandığı dönemde ulaşılabilmelidir.
2- Yer Boyutu: Her nerede olunursa olunsun bilgiye ulaşma mantığıdır.
3- Biçim Boyutu: 2 önemli yönü vardır. 1-) Ses, görüntü, metin, sayı, saat ve benzer türdeki bilgilerin aynı biçimde yazılabilmesi, saklanabilmesi, dağıtılması ve kullanılması. 2-) Bilginin, hatasız, doğru, anlaşılır, güvenilir ve eksiksiz olması gerekir.

Bilgi Akışı
1- Stratejik Yönetim Düzeyi: İşletmenin uzun dönemli yapısal kararlarını alır ve işletmenin uzun dönemli politikalarını saptar.
2- Taktik yönetim Düzeyi: Stratejik amaçları gerçekleştirme yönünde kısa dönemli planları geliştirir.
3- İşletme Yönetimi Düzeyi:  Çeşitli işlemleri stratejik amaçlar doğrultusunda yerine getirecek günlük, haftalık ve aylık planlar yapar, çalışanlara yol gösterir.
4- Çalışanlar Düzeyi: İşletmedeki günlük işleri yapan kişilerin yer aldığı en alt düzeydir.
5- Yukarı Bilgi Akışı: İşletmelerin günlük işlerine dayalı güncel durumunu tanımlar.
6- Aşağı Bilgi Akışı: Üst düzeylerde oluşturulan ve daha aşağıdaki basamaklara ve birimlere doğru aktarılan stratejilerdir.
7- Yatay Bilgi Akışı: İşlevsel işletme birimleriyle çalışma grupları arasındaki bilgi alışverişidir.
8- İç/Dış Bilgi Akışı: Müşterilerin, tedarikçilerin, dağıtımcıların, ortakların ve diğer çevrelerin aralarında gerçekleşen bilgi akışıdır.

Bilginin Türü ve Amacı
1- İçsel Bilgi: Örgütün belirli işlevlerini tanımlar
2- Dışsal Bilgi: Örgütün etrafını kuşatan çevreyi tanımlar.
3- Nesnel Bilgi: Bilinen bir gerçeğin niteliğini tanımlar.
4- Öznel Bilgi: Bilinmeyen bir gerçeği tanımlamaya çalışır.

Bilgi Yönetimi
İşletmenin iç ve dış çevrelerinden elde edilen bilginin, işletmenin verimliliğini karlılığını, rekabet gücünü ve başarısını artıracak yönde planlaması, örgütlenmesi uyumlaştırılması ve denetlenmesidir. 3 temel öğesi vardır.
•   Örgütsel Öğrenme
•   Bilgi Üretimi
•   Bilginin Dağıtım ve Paylaşımı


ÜNİTE 2
BİLGİ SİSTEMİ KAVRAMI

Sistem: Belirli parçalardan oluşan, bu parçalar arasında belirli ilişkiler olan, bu parçaların aynı zamanda dış çevre ile ilişkisi olan bir bütündür. 5 bileşenden oluşur.

* Girdi: Sisteme giren ve işlenecek tüm unsurlara verilen addır.
* Süreç: Girdiye çıktıya çeviren dönüşüm işlemlerine verilen addır.
* Çıktı: Dönüşüm işlemi ile üretilmiş yeni verilerin gidecekleri son noktaya kadar taşınmalarını içerir.
* Geribildirim: Bir sistemin performansı hakkındaki verilerdir.
* Kontrol: Geribildirimi takip ederek ve değerlendirerek, sistemin amacına uyacak şekilde hareket edip etmediğini belirlemeyi kapsar.

Bilgi Sistemi: Bir organizasyonda insanların, donanım, yazılım, ağ iletişiminin ve veri kaynaklarının doğru bir bileşimidir.
Bilgi Teknolojileri: Bilgi sisteminin işleyebilmesi için gerekli olan farklı donanım bileşenlerini kapsamaktadır.

Bilgi Sistemi Kaynakları
1-   İnsan Kaynakları
2-   Donanım Kaynakları: Bilgi işlemede kullanılan her türlü fiziksel aygıtlar ve malzemelerdir.
3-   Yazılım Kaynakları: Hem programları hem de prosedürleri kapsar.
4-   Veri Kaynakları: Veri ve bilgi tabanlarını içerir.
5-   Ağ Kaynakları: İletişim ortamını ve ağlarını kapsar.

Bilgi Sistemlerinin Temel Rolleri
1.   İşletme faaliyet ve süreçleri destekleme
2.   Yönetici ve çalışanları karar verme noktasında destekleme
3.   Rekabet üstünlüğü sağlayacak stratejileri destekleme

Bilgi Sistemleri Türleri
1. İşlem Destek Sistemleri
a. Faaliyet işleme sistemleri
b. Süreç kontrol sistemleri
c. Kurumsal işbirliği sistemleri

2. Yönetim Destek Sistemleri
a. Yönetim bilgi sistemleri
b. Karar destek sistemleri
c. Üst düzey bilgi sistemleri

Bilgi Sistemleri İşlevleri
1-İşletmenin temel fonksiyonları kadar başarıda etkilidir.
2-Faaliyetlerin etkinliğine, çalışanların verimliliğine ve moraline ve müşteri hizmet ve tatminine önemli katkılar sağlar.
3-Yönetici ve işletme profesyonellerine etkin karar vermede ihtiyaç duyulan bilgiyi sağlar ve destek verir.

ÜNİTE 3
BİLGİ SİSTEMLERİ, STRATEJİ VE REKABET
Rekabet: Bir işletmenin müşterilerinin isteklerini, diğer işletmelerden daha etkin olarak yerine getirmesi, yani mal ve hizmetleri daha kaliteli ve ucuz olarak temin etmesidir.

Strateji: Rakiplerin faaliyetlerini inceleyerek, amaçlara varmak için belirlenmiş nihai sonuca odaklı, uzun dönemli, dinamik kararlar topluluğudur.

Stratejik Bilgi Sistemleri: Bir işletmenin rekabet pozisyonunu ve stratejilerini şekillendiren ya da destekleyen sistemlerdir.

Rekabetçi Güçler Modeli
Porter’e göre 5 ana değişken vardır.
a. Tedarikçiler: İşletmeye hammadde, yarı mamul, enerji gibi her türlü girdiyi eden kişi ya da örgütlerdir.
b. Piyasaya Yeni Girenler:
c. İkame Ürün ve Hizmetler:
d. Alıcılar: Üretilen mal veya hizmetleri talep eden kişi, gruplar ya da işletmelerdir.
e. Geleneksel Rakipler

Rekabet Stratejileri ve Stratejik Bilgi Sistemleri
1- Maliyet Liderliği Stratejisi: İşletmenin faaliyetlerini rakiplerinden daha az maliyetle ve sektör ortalamasının üzerinde getiri elde etmesine yöneliktir. (Wall-Mart)
2- Farklılaştırma Stratejisi: İşletmenin mal ve hizmetlerini diğer benzer mal ve hizmetlerden daha farklı bir şekilde ve daha yüksek fiyatlarla müşterilere sunarak, yine ortalamanın üzerinde getiri elde etmesine yöneliktir. (Porter)
3- Odaklaşma Stratejisi: Maliyet ve farklılaştırma stratejilerinin belli bir alıcı grubuna ya da seçilmiş belli bir coğrafi alana veya bölgeye yönlendirilerek uygulanmasıdır. Pazarın tümünden ziyade, küçük bir kısmına ürün ve hizmet sunar (porter)

DEĞER ZİNCİRİ VE STRATEJİK BİLGİ SİSTEMİ
Değer zinciri; bir işletmeyi, ürün ve hizmetlerine değer yaratan buradan da hem işletme hem de müşterilerinin değerini artıran temel faaliyetler zinciri olarak görür. Bu faaliyetler 2’ye ayrılır.

1- Temel Faaliyetler

a- İçe Yönelik Lojistik Faaliyetler: Girdilerin işletmeye yönelik fiziki dağıtımı ile ilgili her türlü faaliyetleri kapsar.
b- Üretim Faaliyetleri: Girdileri nihai ürün ve hizmetlere dönüştüren faaliyetlerdir.
c- Dışa Yönelik Lojistik Faaliyetler: Üretilen ürün ve hizmetlerin dağıtım kanallarına gönderilmesinden, nihai tüketiciye teslim edilene kadar gerçekleşen faaliyetleri kapsar.
d- Satış ve Pazarlama Faaliyetleri: İşletmenin ürün ve hizmetlerini geliştirmeye ve satışını yapmayı kapsar.
e- Hizmet Faaliyetleri: Ürünlerin satışı sonrasında garanti kapsamı ve süreleri, bakımı ve onarımıyla ilgili faaliyetlerdir.

2. Destek Faaliyetleri
a- Tedarik Faaliyetleri
b- İnsan Kaynakları Yönetimi İle İlgili Faaliyetleri
c- Teknoloji Geliştirme Faaliyetleri
d- İşletmenin Yönetim Alt Yapısı İle İlgili Faaliyetler

BİLGİ SİSTEMLERİNİN STRATEJİK KULLANIM ALANLARI

1- Müşteri Odaklı Olma: Müşteri değerini en üst seviyeye çıkartmak, müşterilerin ihtiyaçlarını tahmin edebilme.
2- İş Süreçlerini Yeniden Yapılandırma: Maliyet, kalite, hız ve hizmette ciddi iyileştirmelere ulaşmak için iş süreçlerinin temel olarak yeniden düşünülmesi ve radikal değişikliklerle yeniden tasarlanmasıdır.
3- Esnek Olma: Hızlı değişmelerin karşısında ayakta durabilmektir.
4- Sanal Şirket Yaratma
5- Bilgi Yaratan Şirket Kurma
« Son Düzenleme: Şubat 07, 2011, 13:47:37 Gönderen: sensual »