İNSAN KAYNAKLARI YÖNETİMİ 2004-2005 ARA SINAV SORULARI
1. İşletmelerde insanın rolünün değişmesine neden olan temel faktör aşağıdakilerden hangisidir?
A) Sendikaların kurulması B) Üretimde makinelerin kullanılmaya başlanması
C) İstihdam içinde kadın oranının yükselmesi D) Çalışanların fiziksel olarak daha da güçlenmeleri
E) İşletme sahiplerinin finansal güçlerinin artması
2. İnsan kaynakları yöneticileri aşağıdakilerden hangisini gerçekleştirmek üzere koordinasyon
görevini üstlenirler?
A)Komuta yöneticilerine servis vermek ve çeşitli programları yönetmek
B) Sorumlulukları bulunan hizmet alanlarındaki insanların faaliyetlerini yönlendirmek
C) Kendi bölümlerinde çalışanları amaçlar cbğrul tusun da yöneltmek
D) Kendi uzmanlık alanlarıyla ilgili konularda komuta yöneticilerine danışmanlık yapmak
E) İnsan kaynakları politikalarının ve prosedürlerinin işletmenin tümünde ve düzenli bir
şekilde uygulanmasını sağlamak
3. Aşağıdakiler den hangisi küreselleşmenin insan kaynakları yönetimini etkileyen yönlerinden biridir?
A) Çalışma şekillerini değiştirmesi B) Nitelikli insan talebini artırması
C) Hizmet işlerinin artmasına yol açması D) İşletme birleşmelerine neden olması
E) Mavi yakalı işleri ortadan kaldırması
4. Bir işletmenin örgütsel ahlaka uyduğunu söyleyebilmek için aşağıdakilerden hangisini yerine getirmiş olması beklenir?
A) İşçi sağlığı ve güvenliği konusunda her türlü önlemi alması B) İnsan kaynakları planlaması yapması
C) İnsan kaynakları bütçesi hazırlaması D) İş anal İzi yapması
E) İnsan kaynakları yönetiminin sonuçlarını değerlendirmesi
5. İşin gerektirdiği genel davranışlar yerine başarı veya başarısızlıkla sonuçlanan duruma özgü, somut davranışları ortaya koyan iş analizi yöntemi aşağıdakiler den hangisidir?
A) Anket B) Fonksiyonel iş analizi C) Durum analizi D) Kritik olay E) İŞ envanteri
6. Bir iş tanımı, aşağıdakilerden hangisinin belirlenmesi için kullanılamaz?
A) İşin di ger işi ere göre önem inin B) İşin örgüt yapısı içindeki yerinin
C) İşe ilişkin çalışma sürelerinin D) İşe İlişkin çalışma koşullarının
E) İşi yapacak personelin sahip olması gereken bilgi ve deneyim düzeyinin
7. Gözlemin diğer analiz tekniklerine göre üstünlüğü aşağıdakiler den hangisidir?
A) İşteki başarılı ve başarısız personel davranışlarını ortaya koyması
B) İşin gerektirdiği personel niteliklerinin belirlenmesi
C) İşin fiziksel koşullarının anlaşılması
D) İşin işlem basamaklarının anlaşılması
E) İşlerin birbiriyle ve bütünle ilişkilerinin belirlenmesi
8. Aşağıdakilerden hangisi iş gerekleri formunda yer almaz?
A) İşin ilgili olduğu departman B) Çalışma koşulları C) İşin gerektirdiği personel özellikler
D) İşi yapan kişinin bağlı olduğu ilk yöneticinin kimliği E) İşin İçerdiği görevler
9. Aşağıdakilerden hangisi durum analizi tekniğinin bir özelliğidir?
A) Sadece ilgili olduğu mesleki alandaki işlerin analizinde kullanılması
B) Farklı işletmelerdeki işlerin birbiriyle karşılaştırılmasına olanak vermesi
C) Özellikle İleri derecede standartlaştırılmış ve bölümlenmiş işlerin analizi için uygun olması
D) İşin gerektirdiği genel davranışlar yerine duruma özgü, kritik önemi dan davranışları belirlemesi
E) Özellikle standardize edilemeyen (esnek) işlerin analizinde kullanılması
10. Planlamayla aşağıdakilerden hangisi amaçlanır?
A) Personelin yüksek performans gösterecek şekilde motive edilmesi
B) Mükemmel performansa ulaşılması
C) Arzu edilen amaçlara ulaşmak için hareket tarzının seçilmesi
D) Doğru insanların doğru işlere yerleştirilmesi
E) Personel arasında yetki-sorumluluk İlişkilerinin kurulması
11. Bir işletmenin insan kaynakları planlarının etkili olabilmesi için aşağıdakilerden hangisine uygun olarak hazırlanması gerekir?
A) Sadece işgücü piyasasındaki eğilimlere B) Sadece kısa vadeli planlarına C) Sadece finansal planlarına
D) Rakiplerinin insan kaynakları planlarına E) Uzun dönemli ve faaliyet planlarına
12. Aşağıdakiler den hangisi bir istetmenin gelecekte gereksinim duyacağı işgücünü tanımlamakta kullanılır?
A) İnsan kaynakları arzı B) Personel envanteri C) Planlanan personel saati D) İnsan kaynakları talebi
E) Ortalama personel
13. Aşağıdakilerden hangisi, belirli bir faaliyet döneminde işletmeye giren ve işletmeden çıkan personelin değişim hızını tanımlamakta kullanılır?
A) İssizlik oranı B) İstihdam oranı C) Personel devir oranı D) Devamsızlık oranı E) Başabaş noktası
14. |ş analizlerinin personel seçme sürecindeki rolü aşağıdakilerden hangisidir?
A) Adayların iş için uygun olup olmadıklarını anlamayı mümkün kılacak iş tanımlarını ve iş gereklerini hazırlamak
B) Çeşitli işlerin boşalma zamanlarını ve bu açık işlere işletme içinden mi, dışından mı personel alınacağını belirlemek
C) Performans düzeyleri yüksek olan personelin özelliklerini saptayıp adayların özellikleriyle karşılaştırmak
D) İşletmeye nitelikli adayların başvurmalarını ve onlar arasından da en uygun adayın seçilmesini sağlamak
E) Personel seçiminde görevli kişilerin, adaylara daha adil ve objektif davranmalarını sağlamak
15. Aşağıdaki kişilik testlerinden hangisi adayların özelliklerini büro işlerinde ve yöneticilik pozisyonlarında çalışan başarılı personelin kişilik özellikleriyle karşılaştırır?
A) 16 Kişilik Faktörü B) Wonderlic Personel Testi C) Minnesota Çokyönlü Kişilik Envanteri
D) Hogan Personel Seçimi Serisi E) Kaliforniya Psikolojik Envanteri
16. Aşağıdakilerden hangisi benzetim yoluyla seçim yönteminin bîr özelliği değildir?
A) Yönetici adaylarının liderlik özelliklerinin belirlenebilmesi
B) Her düzeyde aday personele uygulanabilmesi
C) Yönetici adaylarının bireysel karar alma becerisinin değerlendirilebilmesi
D) ilk kez II. Dünya Savaşı sırasında ABD Stratejik Hizmetler Bürosu tarafından casus seçimi için geliştirilmiş olması
E; Değerleme merkezlerinde bir dizi tekniğin uygulanmasına dayalı olması
17. Personel seçiminde aşağıdaki amaçlardan hangisine ulaşmak için zorunlu seçim anketi uygulanır?
A) Çok olumlu referanslarla geldiği için işe alınması kaçınılmaz olan adaya usulen bir form doldurtmuş olmak
B) Mülakat sorularına adayın vereceği cevapları sınırlamak
C) Nasıl olsa uygun bir iş bulunur düşüncesiyle işe alınmış olan adayın var olan işlerden hangisi için uygun olacağını belirlemek
D) Açık olan işe, işletmede çalışmakta olan personel İçinden seçim yapmak
E) Eski işveren veya yöneticinin aday hakkında
doğru referans vermesini sağlamak
18. Oryantasyon nedir?
A) İşletmeye yeni alınan bir personelin işe başlayabiİmesi konusunda yapılan eğitimdir.
B) Çalışanların verimliliğini arttırmak için düzenli aralıklarla yapılan eğitimdir.
C) İşletmenin yapısını güçlendirmek amacıyla yapılan değerlendirme çalışmasıdır.
D) Örgütlerde bireylerarası ilişkilerin nasıl yürütüleceğinin belirlenmesidir.
E) Çalışanların kişisel gelişimlerine katkıda bulunmak amacıyla işletme yönetimi tarafından verilen eğitimdir.
19. Aşağıdakilerden hangisi oryantasyon sürecinin aşamalarından biri değildir?
A) Sunuş B) Kontrol C) Katılım D) Deneme E) Hazırlık
20. Bir oryantasyon programında personel haklarını açıklamak amacıyla aşağıdakiler den hangisi kullanılır?
A) Konferans ve açık oturum B) Danışma ve rehabilitasyon programı C) Personel el kitabı
D) İş tanımları E) Örgüt şeması
21. Bir oryantasyon programı aşağıdakilerden hangisini Kapsamalıdır?
A) Emekli olacak tüm personeli B) Sadece yöneticileri C) İşletmeye yeni alınan tüm personeli
D) İşletmede görev yapmakta olan tüm personeli E) İnsan kaynakları bölümünün yöneticisini ve personelini
22. Bir oryantasyon programının etkililiğini artırmak için aşağıdakilerden hangisi yapılmalıdır?
A) Katılımcılara işletmeyle ilgili sıkıcı bilgiler verilmemelidir.
B) Katılımcılara program hakkında yazılı doküman verilmelidir.
C) Katılımcıların kendilerini rahat hissetmeleri sağlanmalıdır.
D) Katılımcılar öğrenmekten sorumlu tutulmalıdır.
E) Hızlı bir biçimde uygulanmalıdır.
23. Aşağıdakilerden hangisi İşletmelerin eğitime gereksinim duyma nedenlerinden biri değildir?
A) İşletmenin amaçlarını saptamak B) Personelin kendine güven duymasını sağlamak
C) Personelin bilgi, beceri ve yetenek düzeyini artırmak D) Değişime uyumu kolaylaştırmak
E) Personelin, işletmenin amaçlarını daha iyi öğrenmelerini sağlamak
24. İşletmelerdeki yeter sizleşmeyi en aza indirmek için aşağıdakilerden hangisi kullanılır?
A) Kariyer planlaması B) Eğitim ve geliştirme programı C) Oryantasyon program ı
D) Bireysel performans planlaması E) Psikolojik destek
25. Aşağıdakilerden hangisi yetişkin eğitimini zorunlu yapan nedenlerden biri değildir?
A) İşçi-işveren ilişkilerinin iyileştirilmesi B) Öğrenme ve gelişme ihtiyacının karşılanması
C) İş ve etkin rol isteğinin yerine getirilmesi D) Güven ihtiyacının karşılanması
E) Hızlı değişme ve gelişmelere uyum sağlamanın kolaylaştırılması
26. Bir personelin nitelikleriyle yaptığı işin gereklerini eşitlemek amacıyla aşağıdaki eğitimlerden hangisi yapılır?
A) Hizmet öncesi eğitim B) Genel eğitin C) Uzaktan eğitir D) Hizmet içi eğitim E) Oryantasyon eğiti m i
27. Aşağıdakilerden hangisi kariyer planlama aşamalarından biri değildir?
A) Süreci kontrol etme
B) Hedefleri belirleme
C) Fırsatları tanıma
D) Planları hazırlama
E) Kendi kendini değerlendirme
28. Kişinin sahip olduğu özellikler ve potansiyele göre, bireysel olarak değerlendirilmesi ve işini başarma derecesinin belirlenmesi aşağıdaki kariyer planlama yöntemlerinden hangisiyle açıklanır?
A) Danışmanlık
B) Değerlendirme merkezi
C) Performans değeri edindirme
D) Grup çalışmaları
E) Performans yönetimi
29. Kariyer planlaması sürecinde personeli geliştirme sorumluluğu aşağıdakilerden hangisine aittir?
A) Topluma B) Aileye C) İşletmeye D) Bireye E) Yöneticiye
30. Aşağıdakilerden hangisi kariyer yönetimiyle ilgili değildir?
A) Eğitim programlarının düzenlenmesi
B) Organizasyon dışındaki fırsatların değerlendirilmesi
C) Kariyer yollarının belirlenmesi
D) Astlara kariyer danışmanlığı yapılması
E) Çalışanların performanslarının değerlendirilmesi
CEVAPLAR
1-B 11-E 21-C
2-E 12-D 22-D
3-D 13-C 23-A
4-A 14-A 24-B
5-D 15-D 25-A
6-E 16-B 26-D
7-C 17-E 27-A
8-E 18-A 28-C
9-B 19-C 29-E
10-C 20-B 30-B
İNSAN KAYNAKLARI YÖNETİMİ 2006-2007 ARA SINAV SORULARI1. İşletmelerin rekabet avantajı sağlamında en etkili kaynak aşağıdakilerden hangisidir?
A) Tesis B) İnsan C) Teknoloji D) Hammadde E) Deneyim
2. Aşağıdakilerden hangisi insan kaynaklan yönetiminin temel özelliklerinden bin değildir?
A) Basanlarının, örgütsel performansa yaptığı katkı ile ölçülmesi
B) Uzun vadeli ve stratejik bir bakış açısına sahip olmaları
C) İş doyumuna önem vermeleri
D) İş odaklı olmaları
E) İnsanı,geliştirilmesi gereken bir kaynak olarak görmeleri
3. İşletmelerde insan kaynakları biriminin üst yönetime yakın olacak şekilde örgütlenmesinin temel nedeni aşağıdakilerden hangisidir?
A) Üretime katkı yapması B) Sendikal ilişkileri sağlaması C) Ücreti saptaması
D) Personeli disipline etmesi E) Çalışanlara yönelik kararlarda etken olması
4. Aşağıdaki işletmelerden hangisinin örgüt yapısında insan kaynakları bölümüne gereken önemin verilme olasılığı daha düşüktür?
A) Çalışan sayısı az olan B) Kalite odaklı bir kültürü bulunan C) Üst yönetimi insana ve yönetilmesine önem verir
D) Ekip çalışmasını ve yüksek yetkinlik isteyen faaliyetlerin yapılmasını gerektiren
E) Geniş bir coğrafi alana yayılmış olar
5.Daha çok standardize edilemeyen, esnek işlerin analizinde kullanılan, bir işteki yüksek ve düşük performansı birbirinden ayıran boyuttan içeren iş analizi tekniğine ne ad verilir?
A) Esnek durum B) Kritik koşul C) İş ölçüm analizi D) Kritik olay E) Durum analizi
6.Aşağıda verilen İş analizi bilgilerinden hangisi personel eğitimi amacına hizmet etmez?
A) İşin zorluk derecesinin ne olduğu B) İşin hangi Örgütsel birim içinde yer alması gerektiği
C) İşin gerektirdiği bilgi düzeyinin ne olduğu D) İşin içerdiği tehlikelerin neler olduğu
E) İşin işler basamaklarının neler olduğu
7. İş tanımlarının çıkarılmasında kullanılan temel bilgi kaynağı aşağıdakilerden hangisidir?
A) İş ölçümler B) İş gerekleri C) İş analizler D) İş değerlemeleri E) İş standartları
8. İşleri hem personelin bilgi, araç ve gereç kullanımı hem de diğer insanlarla olan ilişkileri yönünden inceleyen iş analiz tekniğine ne ad verilir?
A) İş ölçüm analizi B) Kritik olay C) Örnek olay D) Fonksiyonel iş analizi E) Durum analizi
9. İnsan kaynaklan planlamasına bütüncül yaklaşımda hedef katman kitle aşağıdakilerden hangisidir?
A) Vasıfsız personel B) Potansiyel personel C) Teknik personel
D) Vasıfsız ve yarı vasıflı personel E) Tüm personel
10, Aşağıdakilerden hangisi devamsızlık kapsamında değerlendirilmez?
A) Yıllık izinler B) Özel işler nedeniyle alınan izinler C) İşe geç gelmeler
D) Hastalık nedeniyle rapora dayanan izinler
E) Bir işletmenin gelecekte gereksinim duyacağı işgücüne ne ad verilir?
11. Bir işletmenin gelecekte gereksinim duyacağı işgücüne ne ad verilir?
A) Gerçek işgücü B) İnsan kaynakları arzı C) Optimum işgücü
D) İnsan kaynaklan talebi E) Standart işgücü
12. Planlamayla aşağıdakilerden hangisi amaçlanır?
A) Mükemmel performansa ulaşılması
B) Doğru insanların doğru işlere yerleştirilmesi
C) Arzu edilen amaçlara ulaştıracak hareket tarzının seçilmesi
D) Personel arasında yetki-sorumluluk ilişkilerinin kurulması
E) Personelin yüksek performans gösterecek şekilde motive edilmesi İşten erken ayrılmalar
13. Aşağıdakilerden hangisi, belirli bir faaliyet döneminde işletmeye giren ve işletmeden çıkan personelin değişim hızını tanımlamakta kullanılır?
A) İşsizlik oranı B) Personel devir oranı C) Devamsızlık oran D) Başabaş noktası E) İstihdam oran
14. İlgili birim yöneticisi personel seçim sürecinin hangi aşamasında devreye girer?
A) Mülakat (görüşme) yapılması B) Başvuru formlarının incelenmesi C) Referansların kontrolü
D) Duyuruların hazırlanması E) Testlerin uygulanması
15.Alt düzey işler için en uvgun personel bulma yöntemi aşağıdakilerden hangisidir?
A) Duyuru yayınlama B) Danışmanlık şirketlerinden yararlanma C) Kişisel başvuruları dikkate alma
D) İş kurumuna başvurma E) İnsan kaynakları sitelerinden yararlanma
16.Aşağıdakilerden hangisi benzetim yoluyla seçim yönteminin bîr Özelliği değildir?
A) Yönetici adaylarının bireysel karar alma becerilerinin değerlendirilebilmesi
B) İlk kez II. Dünya Savaşı sırasında ABD Stratejk Hizmetler Bürosu tarafından casus seçimi için
geliştirilmiş olması C) Yönetici adaylarının liderlik özelliklerinin belirlenebilmesi
D) Değerleme merkezlerinde bir dizi tekniğin uygulanmasına dayalı olması
E) Her düzeyde aday personele uygulanabilmesi
17. Personel bulmada işletmenin ve işin adaylara gerçek nitelikleriyle sunumuna ne
ad verilir?
A) İşin standart tanıtımı B) İşin gerekleri C) İşin gerçekçi ön tanıtımı
D) İşin somut tanıtımı E) İşin niteliksel özellikleri
18. Aşağıdakilerden hangisi bir oryantasyon programının kapsamı içinde ver almaz?
A) İş arkadaşlarının tanıtımı B) İş analizi yapma tekniklerinin tanıtımı
C) Yöneticilerin tanıtımı D) İşletme kültürünün tanıtımı
E) Çalışma ortamının tanıtımı
19. Oryantasyon, görev performansından daha çok, aşağıdaki davranışlardan hangisi ila ilgilidir?
A) Bireysel sorumluluk B) Toplumsal sorumluluk C) örgütsel vatandaşlık
D) örnek vatandaştık E) Rol oynama
20. Aşağıdakilerden hangisi oryantasyon surecinin aşamalarından biri değildir?
A) Kontrol B) Deneme C) Sunuş D) Hazırlık E) Katılım
21. Bir oryantasyon programı aşağıdaki terden hangisinin yapılması durumunda etkili olur?
A) Farktı personelin bir araya getirilmemesi B) Katılımcılara işletmeyle ilgili sıkıcı bilgiler verilmemesi
C) Katılımcıların öğrenmekten sorumlu tutulması D) Hızlı bir biçimde uygulanması
E) Katılımcılara program hakkında yazılı doküman verilmesi
22. İşletmelerin yaşadığı gerçek bir sorunla ilgili olarak katılımcıların görüşlerinin alındığı ve konuyla ilgili tartışma ortamının yaratıldığı eğitim yöntemine ne ad verilir?
A) Örnek olay B) Kritik olay C) Sanal çözüm D) Simjlasyon E) Kurgu çözüm
23. İşletmelerdeki yetersizlesmeyi en aza indirmek için aşağıdakilerden hangisi kullanılır?
A) Kariyer planlaması B) Oryantasyon programı C) Bireysel performans planlaması
D) Eğitim ve geliştirme programı E) Psikolojik destek
24. Amaçlan yazma, içeriği seçme ve düzenleme, stratejileri belirleme ve ölçme araçlarını hazırlama işlevleri öğretim tasarımının hangi aşaması içinde yer alır?
A) Ölçümlendirme B) Geliştirme C) Betimleme D) Değerlendirme E) Tasarımlama
25. Aşağıdakilerden hangisi işletmelerde eğitimin sağlayacağı yararlardan biri değildir?
A) Aynı başarı düzeyini sürekli kılmak B) Pazarlama stratejilerini geliştirmek
C) Personeli yeni işlere hazırlamak D) Yeni personeli işe alıştırmak
E) Teknolojinin hızla değişimine ayak uydurmak
26. Kurum dışında yapılan eğitimler genelde hangi grup personele yöneliktir?
A) Yöneticilere B) Vasıfsız personele C) İşçilere D) Ara personele E) Hizmetlilere
27. Aşağıdakiler den hangisi kariyer yönetimiyle ilgili değildir?
A) Astlara kariyer danışmanlığı yapılması B) Çalışanların performanslarının değerlendirilmesi
C) Kariyer yollarının belirlenmesi D) Eğitim programlarının düzenlenmesi
E) Organizasyon dışındaki fırsatların değerlendirilmesi
28. Kariyer gelişimini sağlayan anahtar sözcük aşağıdakilerden hangisidir?
A) Ödül B) Prim C) Yükselme D) Ceza E) Tayin
29. Aşağıdakilerden hangisi kariyer danışmanlığı talep etme nedenler inden biri değildir?
A) Yeni iş kariyer secimi B) Psikolojik bunalım C) Kariyer seçiminde kararsızlık
D) Kariyer seçiminde eksiklik E) lig ve kariyer seçimi arasındaki tutarsızlık
30. Bireysel kariyer hedefleriyle örgütsel olanakların uzlaştırılmasına ne ad verilir?
A) Kariyer planlama B) Kariyer belirleme C) Kariyer karşılaştırma
D) Kariyer değerleme E) Kariyer örgütleme
CEVAPLAR
1-B 11-D 21-C
2-D 12-C 22-A
3-E 13-B 23-D
4-A 14-A 24-E
5-D 15-D 25-B
6-B 16-B 26-A
7-C 17-C 27-E
8-D 18-B 28-C
9-E 19-C 29-B
10-A 20-E 30-A