Gönderen Konu: İKTİSAT TEORİSİ ARA SINAV ÖZET  (Okunma sayısı 6461 defa)

shade

  • Ziyaretçi
İKTİSAT TEORİSİ ARA SINAV ÖZET
« : Ağustos 09, 2007, 12:59:04 »
*İktisadi olaylar analiz edilirken ortaya konan kurallar yapısına KURAM denir.
*Geçmişte derlenmiş verileri kullanarak kurallar bulmaya ve bunları yorumlamaya İstatistiksel yöntem denir.
*Bir iktisadi olayın en kesin anlatım yöntemi Cebirsel Anlatımdır.

*Ordinalistler:Edgeworth,Antonelli,Fisher
*Özellikleri:Fayda ölçülemez,karşılaştırılamaz,sıralanabilir,subjektifdir,kişilere göre değişir.
*Kardinalistler:Jevons,Gosson,Walres. Fayda util ile ölçülür.

*Marjinal fayda(+)iken toplam fayda artar.
*Marjinal fayda(-)iken toplam fayda azalır.
*Marjinal fayda sıfır iken toplam fayda maksimumdur.

*Farksızlık eğrilerinin özellikleri: Negatif eğimlidirler,Birbirlerini kesmezler,Orjine göre dış bükeydirler,Orjinden uzaklaştıkça daha yüksek fayda sağlarlar.
 
*Tüketici Dengesi: Farksızlık eğrisinin bütçe doğrusuna teğet olduğu noktadır.

*Talep:Ekonomik birimlerin satın alma gücü ile desteklenmiş istek ve arzularına denir.
Bir malın fiyatında meydana gelen oransal değişme talep miktarında daha büyük bir değişmeye yol açıyorsa E>1 olur.

*Gelir esnekliği sıfırdan küçükse Eg<0>0 normal mal
*Birden büyükse Eg>1 lüks mal.

*Engel fonksiyonu= QD=f(G)

*Çapraz talep esnekliği Eab>0 ikame mal(hamsi,istavrit)
*Eab<0 tamamlayıcı mal(çay,şeker)
*Eab=İlişkisiz mallar
*Girdi:Üretimde kullanılan her türlü varlığa GİRDİ denir.
*Toplam Fiziki Ürün: Belli miktardaki değişken girdi ile sağlanan üretim miktarına Toplam Fiziki Ürün denir.
*Eşürün eğrisi: Aynı toplam ürün miktarını gösterir.
*Girdi miktarı:Üretim fonksiyonunun bir öğesidir.
*Marjinal Maliyet:Üretimi bir birim arttırabilmek için katlanılması gereken maliyete marjinal maliyet denir
*Hammadde,enerji ve işcilik ücretleri gibi giderlerin toplamına Toplam Değişir Maliyet denir.
*Tam Rekabet Piyasasının Özellikleri: Atomize olma,mobilite,şeffaflık,homojenlik.
*Mobilite:Serbestlik Atomize:Alıcı ve Satıcı sayısının çok fazla olması.
Tam rekabette firma kapanma noktası=AVC
Tam rekabette marjinal gelir:Ortalama gelire eşit
Firma Dengesi:MP=0
Bir firmanın satış fiyatı ile satış miktarının çarpımı ile Toplam Gelir elde edilir.
MONOPOL:Tek bir satıcı firma karşısında çok sayıda alıcının bulunduğu piyasa türüne monopol denir.Eğer piyasada tek alıcı bulunuyor ise monopsondur.(Monopol piyasanın tam tersidir.)
Monopol piyasasında çan eğrisi vardır.
Monopolcü rekabet piyasasında talep eğrisi negatif eğimlidir.


OLİGOPOL:Az sayıda satıcısı olan, sonsuz alıcılı piyasa türüdür.Dirsekli talep eğrisi görünür.
Düopol:2 satıcı çok sayıda alıcının olduğu piyasadır.
Faktör Piyasası:Üretim faktörlerinin alınıp satıldığı piyasaya Faktör Piyasası denir.
Kısa dönemde sabit olan girdilerin verimine RANT BENZERİ denir.

Genel Denge Analizi:Walras,Pareto,Quesnay,Leontuef

Üretimde her şeyin değiştirilebildiği döneme UZUN dönem denir.

MR sıfır iken TR maksimumdur.

Tam rekabette Pareto optimalite koşulu geçerlidir.

İşgücü arz eğrisinin şekli:Önce pozitif sonra negatiftir.
Faktör talep eğrisi azalan eğimlidir.
Firma faktör alımını durdurduğunda MRP=W
Kartellerde temel amaç karın arttırılmasıdır.
Tam rekabet piyasasında ortalama gelir Fiyattır.

shade

  • Ziyaretçi
İktisat Teorisi [Ara - Ders Notları]
« Yanıtla #1 : Mart 19, 2008, 15:55:16 »
Değeri model dışında belirlenen değişkenlere dışşal değişken denir.Zamanın belli bir anında ölçülen değikenlere ise stok değişken denir. Servet bir stok değişkendir.

Değeri fonksiyon dışında belirlenen değişkenlere ise bağımsız değişken denir.

Bağımsız değişken bir birim artırıldığında toplam değerde meydana gelecek değişmeye marjinal değer denir.

Toplam fayda maksimum olduğunda marjinal fayda sıfırdır.

Fiyat tüketim eğrisi kullanılarak talep eğrisi elde edilir.

Bir mala ilişkin gelir esnekliği pozitif ve birden büyük ise bu mal lüks bir maldır.

Hazırda bulunun malların satışına ya da bunların satın alınmasına imkan veren üretim dönemi çok kısa dönemdir.

Bir mala ilişkin sol yukarıdan sağ aşağıya doğru çizilen talep eğrisi azalan bir fonksiyondur

Orjine dış bükey bir bir farksızlık eğrisi üzerinde azalan bir ikame oranı vardır.

Artan marjinal ikame oranı durumunda farksızlık eğrileri orjine iç bükey bir şeklindedir.

Hangi girdileri ne oranda ve hangi miktarda birleştirirsek ne kadar ürün elde edeceğimizi gösteren kavrama teknoloji denir.

Bir firmanın iki ya da daha fazla firmadan daha düşük maliyetle üretim yapması ve daha düşük fiyatla piyasa ürününü arz etmesi durumunda ortaya çıkan piyasa türü doğal monpodür.

Bir mal ya da hizmetin tek bir satıcısıyla tek bir alıcısının bulunması durumunda ortaya iki yanlı tekel piyasası ortaya çıkmaktadır.

Firmanın üretim miktarından bağımsız katlanacağı maliyetlere sabit maliyetler denir.

Üretimi bir birim arttırabilmek için katlanılması gereken ek maliyetlere marjinal maliyet adı verilir.

Kısa dönem maliyet analizinde toplam maliyet ile toplam değişken maliyet arasındaki farka  toplam sabit maliyet denir.

Bir malı denge fiyatının altında satmaya razı olan üreticilerin bu malı denge fiyatından satmaları durumunda elde edecekleri kazanca üretici rantı adı verilir.

Tam rekabet piyasasında bir firma piyasanın mobilite özelliğinden dolayı uzun dönemde normal kar eder

Monopolcü rekabet piyasasında kar maksimizasyonunun  koşulu Marjinal Gelir= Marjinal Hasılat

Monopolcü rekabet piyasasının en önemli özelliği mal farklılaştırılmasıdır.

Marjinal ürün değerini Fiyat X Marjinal Fiziki Ürün verir

İşgücü arzını etkileyen faktörler nüfus artışı,nüfusun yaş komposizyonu,eğitim düzeyi,göçlerdir...
« Son Düzenleme: Mart 19, 2008, 16:10:10 Gönderen: shade »

Çevrimdışı bulut

  • Okuyucu
  • *
  • İleti: 3
  • Teşekkür: 0
Ynt: İktisat Teorisi [Ara - Ders Notları]
« Yanıtla #2 : Nisan 08, 2008, 16:21:32 »
iktisat dersinden korkuyorum

Çevrimdışı shade

  • Daimi Uye
  • *****
  • İleti: 392
  • Teşekkür: 31
Ynt: İKTİSAT TEORİSİ ARA SINAV ÖZET
« Yanıtla #3 : Nisan 11, 2008, 13:13:13 »
İKTİSADIN ÇALIŞMA ALANLARI

İktisadi olaylar

Bazı geniş faaliyet alanlarını iktisadi olarak tanımlamak mümkündür...Örneğin ;tüketim, üretim ve alışverişi kolaylıkla bu tür insan faaliyetleri arasına sokabiliriz...

İktisadi miktarlar

Ekonomik olaylar sonucu, belli miktar ya da tutarlar ortaya çıkabilir.Bu miktarlar iktisat biliminin araştırma alanına girecektir.İktisat bilimi, iktisadi olaylar sonucu ortaya çıkan büyüklükler ve sayılarla da ilgilidir.

İktisadi Organizasyonlar

İktisadi faaliyette, alışveriş yapan ev kadınının ya da bir şirketin satın alma müdürünün kişisel etkileri olmakla birlikte, temsil ettikleri iktisadi organizasyonun özellikleri büyük önem taşır.Bu nedenle İktisadi organizasyonların ve iktisadi organizasyonlardan oluşan genel yapının incelenmesi de iktşsat açısından önemlidir.

İktisadın Yorum Görevi

Bir olayın analizi, o olayın başlangıç ve bitişi arasındaki ilişkileri sistematik olarak açıklamaktır.Başka bir deyişle neden sonuç ilişkilerini bilimsel olarak ortaya koymaktır.Herhangi bir şeyi analiz etmekten amaç, gerçeklerin seçilip yorumlanacağı bir kurallar yapısının yani kuramın oluşturulmasıdır.

İktisadi Açıdan Önem Taşıyan Gerçeklerin Seçilmesi

İktisatçı, Bir olayı anlatırken ya da analiz ederken, olayın kendisini en çok ilgilendiren kısımlarını soyutlar ve bu basit olayda bile tüm gerçeklerle değil, sadce seçtiği bazı gerçeklerle ilgilenir.Bir ev hanımının 100 birim para vererek bakkaldan 2 kg un satın aldığını varsayalım.Bu örnekte ilgili gerçekler, iki birey vardır.Bunlardan biri alıcı, diğeri satıcıdır.Bu alışverişte iki mal sahip değiştirmiş, satıcı 2 kg unu ev hanımına satarken ev hanımı da 100 birim bedel ödemiştir.Yine bu örnekte un miktarı ( 2kg ), para miktarı ( 100 ) ve fiyat ( 100/2=50 TL/kg ) vardır.Bu olayla ilgili olarak, başka kimselerin merak ettikleri sayılamayacak kadar çok başka gerçekler de vardır.İlgisiz gerçekler; bir belediye zabıtı memuru unun taze olup olmadığını, bir ressam olayın ve manzaranın artistik yönlerini, bir romancı tarafların duygularını, terzi kişilerin giysilerini merak edebilir.Bütün bunlar yukarıdaki örneğimizin konusu olan olayla ilgili gerçeklerdir.Ancak kuşkusuz bu saydıklarımız da olayla ilişkili tüm gerçekleri kapsamaktan uzaktır.

İKTİSAT VE REFAH

İktisadı, kıt kaynakların seçenek kullanımları arasındaki akılcı insan davranışlarının incelenmesi biçiminde tanımladığımızda; insanların refahını sağlamak amaç, iktisadi davranışlarsa sadece bir araç olmaktadır.

İKTİSADIN SINIRLARI

İktisat arkadaşlık, yurtseverlik, içtenlik ya da sadakat gibi sayısal olarak ölçülemeyen konularda değerleme yapamaz.Bunun yanında bu tür kavramları inkâr da etmez.Hatta bazen bunları sayılabilir bazı değerleri açıklamak için kullanabilir.Örneğin, aynı işe verilen ücretlerdeki farklılığı, tehlike, işten hoşlanma, arkadaşların nazik oluşu, işverenlere sadakat gibi kavramlar olmazsa açıklamak olanaksızdır.

İKTİSATTA KULLANILAN YÖNTEMLER

İktisadi analizin yöntemlerini gözlemlere dayanan istatiksel yöntem ve mantıksal akıl yürütmeyle sınırlamaktadır.Bu iki yöntemde kullanılan araçlar farklı olmakla birlikte, esas farklılık kullanılan gerçeklerden ileri gelmektedir.

1- İstatiksel Yöntem

Geçmişte derlenmiş veriler arasındaki kurallar bulunmaya ve bundan bir yorum yapmaya çalışılmasıdır.İstatiksel yöntem, doğal bilimlerdeki kontrollu deneylerin, sosyal bilimlerdeki kötü bir ikamesidir.Mesela kimya alanında deney yaparken, incelediğimiz konuyla ilgisi olmayan tüm faktörleri deney tüpümüzün dışında bırakır ya da değerlerini sabit tutmayı sağlayarak ortaya çıkan sonuca etkisini kontrol etmeye çalışırız.Halbuki istatiksel yöntemi kullandığımızda, incelediğimiz değişkenler dışındaki etkenlerin değişmesine engel olamayız.

2- Mantıksal Akıl Yürütme

Gerçeklerin değişmasi halinde, iktisadi kuram yardımıyla sonuçlarda, ne gibi değişiklik olacağı mantık yoluyla saptanmaya çalışılır.İstatiksel yöntem bu yöntemin tamamlayıcısı olarak görev alacaktır.Mantıksal akıl yürütmenin en önemli araçlarından biri de matematiktir.



İKTİSADİ VARSAYIMLARIN MATEMATİKSEL İFADESİ OLARAK FONKSİYONEL İLİŞKİ


Bir ilişkiyi fonksiyon biçiminde ifade edebilmek için iki aşama gerekir.Önce her kavram için bir simge saptanır ve daha sonra bu ögelerin birbirleri ile ilişkisini belirleyen bağımlılık ifade edilir.Örneğin, bir maldan talep edilen miktar ( Qd ), o malın fiyatına ( P ) bağlıysa, bu durumu ifade etmek için
Qd = f ( P ) fonksiyonel gösterimi yapılabilir...Burada eşitliğin solunda yer alan simgenin ifade ettiği faktörün, sağındaki faktör tarafından belirlendiğini ifade eden "f " fonksiyon işareti de yer almaktadır.Matematikte bu faktörlere değişken adı verilmekte ve bu ilişkide Qd bağımlı , P ise bağımsız değişken olmaktadır.Klasik olarak bu biçimde gösterilir ve buradan sadece fiyatın talebi etkilediği anlaşılmalıdır.Bir fonksiyonun bu biçimde ifadesine fonksiyonun kapalı gösterimi denir.Bir ilişkinin yönü ve miktarını bellli edecek sayı yada simgeler de açık olarak yazıldığında, yani bu fonksiyonun örneğin,
Y= a X2 + bX - c biçimindeki ifadesine fonksiyonun açık gösterimi denir. Açık gösterimli fonksiyonlar artan, azalan ya da sabit olabilir.

Fonksiyonel İlişkinin Farklı Anlatım Yolları

Bir fonksiyonel ilişkiyi üç değişik yöntemle ifade edebiliriz :

1- Sözle Anlatım

Bir ülkede milli gelir sıfır TL. olsa bile, tüketiciler yıllık 2 birim parayı tüketime ayırmak zorundadırlar.Bu ülke tüketicileri, harcanabilir gelirdeki artışın
%70'ini de tüketime ayırmakta ve her milli gelir düzeyi için bu eğilimlerini sürdürmektedirler.

2- Çizimle Anlatım ( Geometrik Anlatım )

Çizimle anlatımda dikkat edilmesi gereken nokta çizimde nelerin yer alması gerektiğidir.Bu anlamda, bir çizimde olması gereken dört unsurdan bahsedebiliriz.Bunlar;

*Çizimin başlığı
*Eksenlerin isimleri
*Eksenlerin değerleri
*Çizimdeki fonksiyonel ilişkiyi gösteren eğri

3- Cebirsel Anlatım

Cebirsel anlatım bir formülle gösterilebilir.Yani; C = 2 + 0,7 Yd formülüyle ilişkiyi göstermiş oluruz.
Bu anlatımlardan en kısa, zahmetsiz ve yoruma yer bırakmayanı, cebirsel anlatımdır.Ancak cebirsel anlatımın bir tek sakıncası vardır.O da bu dili bilmeyenlere bir şey ifade etmemesidir.

İktisatta Kullanılan Değişken Türleri

a) Dışsal Değişken : Değeri model dışında belirlenen değişkenlerdir.

b) İçsel Değişken : Değeri model içinde belirlenen değişkenlerdir.

c) Stok Değişken : Değeri zamanın belirli bir anında ölçülen değişkendir.Örneğin; bir baraj gölünde birikmiş olan suyun m3 cinsinden değeri gibi.

d) Akım Değişken : Belirli bir zaman dilimi için ölçülen değişkendir.Servet stok, gelir ise akım değişkene örnektir.

İktisatta Ortalama ve Marjinal Değerler

Ortalama Değer : Bağımsız değişkenin bir birimi başına hesaplanan toplam değerdir.Toplam değerin miktara bölünmesi ile bulunur.

Marjinal Değer : Bağımsız değişkeni bir birim arttırdığımızda toplam değerde meydana gelecek değişmeyi ölçer.Toplam değerdeki değişmenin miktarda yaşanan değişmeye oranlanması ile hesaplanır.